Corona en kappers

Corona,

We hebben er allemaal last van. Nu het openbare leven in Nederland steeds verder tot stilstand komt vanwege het Coronavirus is de vraag wat eigenlijk nog wél kan. Kapsalons en worstelen met de vraag of zij nog wel open kunnen blijven nu iedereen 1,5 meter afstand van elkaar moet houden. In Nederland zijn al veel salons dicht, maar lang niet allemaal. Wat is verstandig?

Eigenlijk is het vrij simpel; Als je klachten hebt, dan blijf je thuis! Dit geld voor de klant maar ook voor de kapper. Kappers raden wij aan om zoveel mogelijk aan de hygiëne norm van het RIVM te voldoen. Zo kun je bijvoorbeeld een stoel tussen de klanten leeg houden. (ook in de wachthoek). Zorg voor een handen was mogelijkheid voor de klant en voor uzelf (het liefst gescheiden van elkaar) En maak deze ook vaker schoon. Wij adviseren het gebruik van handschoenen (link naar handschoenen) tijdens het knippen, deze hebben wij nu nog voorradig in onze web en fysieke winkel. Ook adviseren wij wegwerp kapmantels  en vraag gerust aan de klant zelf of hij/zij deze wil wegwerpen in een container/afvalton.

Na de knipbeurt dient er betaald te worden, dat is logisch. Vraag de klanten zoveel mogelijk contactloos en met pin te betalen. En zorg er voor dat de klant niet elke week hoeft terug te komen (Dit klinkt tegenstrijdig, maar is wel erg belangrijk tegen de verspreiding). Zorg daarom voor voldoende voorraad van haarproducten; ten eerste zodat uw klant een aantal weken thuis zijn of haar haren op de zelfde wijze kan bijhouden en ten tweede merken we dat er bij de kappers ook producten gehamsterd worden.

Na de knipbeurt moeten we ook de tijd nemen om de werkplek goed schoon te maken. Reinig de tondeuse, kwasten, scharen, en messen grondig, de behandel de stoel met een desinfecterend middel of gebruik een wegwerp stoelhoes. Reinig daarnaast ook de meubels en de spiegel. Hierna bent u weer helemaal klaar voor de volgende klant, en zorgt u dat het Coronavirus, met hoge waarschijnlijkheid niet via uw Salon verspreid zal worden.

Naast deze maatregelen kan het natuurlijk ook zo zijn dat uw Salon dicht is. Of dat u op andere wijze geconfronteerd wordt door omzetdaling en verlies van inkomen. Wij willen daarom niet de volgende creatieve ideeën onthouden.

  • Maak een waardebon voor uw klanten, koop nu de bon en we knippen na de Coronavirus periode uw haar
  • Maak een 5 of 10 rittenkaart. Normaal betaald u €15,- per knipbeurt nu krijgt u deze voor €10,-
  • Maak een 5 of 10 rittenkaart en geef de 6e of 11e cadeau.
  • Tijdens mooi weer, buiten knippen (echt we hebben het gezien)
  • Maak je eigen mondkapje (Bekijk hier de link)

Natuurlijk biedt elke crisis ook kansen, zo zien we nu de online wereld enorm groeien. Toch zijn kappers over het algemeen niet zo goed online vindbaar. Dat is jammer, want stylingsproducten of tools verkoopt u ook via een webwinkel aan uw klanten. Ook kunt u bepaalde tips en tricks via bijvoorbeeld Youtube, en andere Social media delen. Het belangrijkste is dat uw klanten u niet vergeten en, mochten ze dat willen, ze u kunnen ondersteunen.

Heeft u als kapper vragen aan ons inzake het Coronavirus? Twijfel dan niet. Neem gerust contact met ons op! Elkaar verder helpen zorgt later voor trouwere klanten!